lördag 21 november 2009

Vb: Galt !

Dags för lördagens första såt . Tillsammans med 3 andra jaktkamrater från hälsingland ska vi passa av ett 500 meter långt och 100 m brett gärde. Efter stickdragning hamnar jag så att jag på min högra sida får Tord som passgranne och på min vänstra sida Martin och lite längre bort Pelle. På rad väl synligt för varandra står så 4 förväntans fulla jägare och blickar över gärdet in i den enligt säkra uppgifter "vilt täta "såten.

Hundarna släpps och omedelbart får dessa kontakt med gris och rå . Spänningen stiger hos passarna. plötsligt bryter ett rå ut till vänster om mig och tar riktningen rakt mot Martin som rutinerat släpper in det på lagomt håll innan han med två välplacerade skott fäller det till marken.

De rutinerade hundarna stannar bara till ett ögonblick vid det fällda rået innan dom snabbt återvänder in i såten för nya drev.Det dröjer heller inte länge förrän ett nytt bjäbbande hörs från den plantering som jag har precis mitt i mot mig. Drevet närmar sig och jag anar att nästa rå är på väg mot mig och pulsen stiger. Plötsligt bryter sig en stor svart gris ut på åkern och tar sikte lite på sidan om mig där jag står på andra sidan. Svinet forcerar i god fart men farten är jämn liksom åkern och på sexti meters håll och med lagom framförhållning låter jag skottet gå.

Galten slår omedelbart i backen med ett något högt skott i bogen men den reser sig aldrig mer. Cirka tjugo sekunder senare är den lilla men ack så ettriga terrien framme och raggar gladeligen grisen.

Innan jakten blåstes av fällde Martin ytterligare ett rå och Pelle sällade sig även han till rådjurskyttarnas skara med ett välriktat skott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra, två svin på samma bild...
/Tomas

Berka sa...

Ja ,, men bara ett lever .
Du e bara avis...