måndag 5 november 2012

Tillbaka på banan !
Efter mycket strul med inloggning , konton och lösenord är jag åter med i bloggarnas värld.
Ni som tror att jag slutat att vistas i skog och mark har helt fel. Faktum är att mina dagar i skogen har ökat markant , ni som inte tror mig kan fråga min sambo.
Med ny mobil med lite bättre kamera blir det från och med nu lite fler bilder på bloggen. Som bekant har man alltid mobilen med sig medans kameran tyvärr alt som oftast blir kvar i bilen alternativt hemma.
Kvaliten på bilderna blir naturligtvis lidande , men jag kör efter novisen "Bättre en bild än ingen bild alls"
För att komma i kapp med inläggen kör jag nu en enkel sammanfattning om vad som hänt sedan det sista besöket , och det är en hel del.
Skinnet på väggen !
 Björnskinnet på plats i min egen lilla jakthörna. Där avnjuter jag ,stilla i min favorit fåtölj en god Whiskey och jagar ofta "om " . Det slutar alltid med att jag somnar.
Bäverjakt.
Som vanligt ägnar jag vårens härliga mornar och kvällar till att jaga bäver. Personligen tycker jag att det är den skönaste tiden på året att vistas ute i markerna. jaktlyckan blev god , både här hemma och i Jämtland.
En Dubble uppe i Jämtland.
En trevlig kvällsjakt hemma efter Voxnan.

Sörmland.
jaktmarkerna i Sörmland fortsätter att leverera. Vakjakterna på gris gav utdelning och jag lyckades även att skjuta en kronkalv i Augusti.
En fin grillgris skjuten på smygjakt en härlig sommarkväll.

Den största galt jag skjutet , Här med greven poserande i bakgrunden.

En härlig vak kväll som gav utdelning i en fin kronkalv.

Dottern.
Agnes intresse för jakt håller i sig . Fick skjuta sin första bock med ett skott på 160 meters håll.
Mer om den jakten kan ni läsa i hennes egen blogg. http://agnesjakt.blogspot.se/
Den träffen kan man inte klaga på.

Septemberjakt.
För första gången fick vi i vårt område jaga Älg i September och jag fick en flygande start med Mieko.
Efter två riktigt bra ståndarbeten fick jag skjuta två kalvar.
Miekos första Älg.

Miekos andra. En härlig jakt med lyckat slut.

Älgjakten.
Oktoberjakten gick bra och vi hade riktigt bra med kalv och stora tjurar. Helgen före jakten såg jag inte mindre än tre olika stora tjurar på marken. Alla tre hade runt tjugo taggar, ingen av dem blev skjuten under jakten. Bra att dessa fick bli kvar , fina avelsdjur dessa tre.
En av de tre stora. Fick den på tre meter då en kompis hund kom med den i ett fint gångstånd.

Fortsätter nu jakten med Mieko här hemma samt att det blir jakt i Sörmland kommande helg.
Lovar,,, ska blogga oftare hädanefter.












1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Va kul att du är tillbaka, det har ju varit en del aktiviteter hos er.Du får kolla in hos mig på bilderna av grannens galt han sköt under älgjakten hemma...
Ska självklart kolla dotterns blogg
VI är ute och tränar/jagar med taxarna, vi har dock dåligt med rådjur så det blier sparsam skjutning. Älgjakten har gått dåligt