tisdag 22 december 2009

DSC00069

Mycket snö och kallt samt att man klantar sig och rycker sönder ryggen på jobbet leder automatiskt till få jaktdagar. Men när man ändå sitter hemma och tycker synd om sig själv kan man ju ladda upp lite skott till årets toppjakt . Snö innebär att tjädern tvingas upp i talltopparna för att beta då dom inte längre kommer åt någon mat på marken . Nu är det väl inte riktigt kört än för en eller några dagars älgjakt med hund heller , i alla fall inte om man jagar med en högbent Jämte.

Jag laddar mina skott själv och för toppjakten byter jag ut 9,3 mot 6,5 . Kulorna jag andvänder är Sierra Matchking 107 grain hålspets vilka jag laddar upp i 930 m/s. Detta ger en riktigt bra kulbana och med en inskjutning på 80 m , och ett överslag på 20 mm så ligger kulan cirka 30 mm lågt på 200 m . Med den inskjutningen så behöver man inte fundera någonting på kulbanan utan befinner sig bara fågeln inom 200 meter så är det bara att hålla "rakt på".

Ryggen känns bättre och jag siktar på någon toppjaktsdag efter jul. Då tar jag med mig min gps för i den har jag lagrat flera fina tjärvestubbar som nu ligger gömda i snön , och godare kaffe än det som man kokar över en tjärve eld ,, de finns helt enkelt inte.

God Jul ! Alla Jaktkamrater.

Inga kommentarer: