onsdag 9 december 2009

Vad är det som blir så fel när man har en man med ett domarkort med sig ?

Släpper pajas 09.15 och som vanligt är sökturerna rejäla , likväl dröjer det en bra stund och ett antal turer innan han hittar nån älg.
Färska spår på marken indikerar att det finns älg i närheten men vinden är minimal och upptaget kommer därför inte förrän klockan står på 10.40.
Upptaget kommer i rak medvind och därför blir jag inte förvånad när jag tittar på garminen och ser att avståndet till hunden är cirka en kilometer, man kan lätt föreställa sig att hunden befinner sig max 200 meter bort.
Nåväl , stånd i upptaget och Pajas öser på , kort sagt en sån älg man vill få tag på när man går ett jaktprov!!.
Jag har ingen brådska utan närmar mig långsamt ståndet och först efter 1 timme ser jag konturerna av en medelstor tjur i dimman.
Som närmast befinner jag mig cirka 30 meter från älgen . Då vi endast ska skjuta kalvar förevigar jag den med min videokamera , och den filmen kan ni se nedan under mina jaktfilmer" Pajas med tjur. "
Efter att pajas Skallat i cirka 150 min och klockan visar på att det blir lagom till middag när vi kommer hem så ger jag ett försiktigt muspip , Pajas bryter omedelbart och kommer till mig för att få den sedvanliga mackan . Efter att jag kopplat hunden smyger vi oss tillbaka i medvind från älgen och vad jag vet så står han kvar där än och tittar förvånat efter hunden som helt plötsligt slutade skälla .
Vila i morgon , men på fredag kör vi nog igen , Vi såg ju även kalvspår idag !.

1 kommentar:

Anonym sa...

Antagligen känner Pajas av dina nerver.