fredag 22 oktober 2010

Pajas tog upp tjur som gick på Tord.

Pajas tog upp tjur som gick på Tord. Tord sitter vid en sjö ;-) video på bärgningen kommer snart.

Fredag morgon och termometern visar minus tio grader. Vi ska jaga område 1 och tilldelningen är ett valfritt stort djur samt kalvar. Tänkt är att vi ska jaga i dagarna tre, och redan efter några minuter inser jag att tassarnaPajas kommer att få slita ont i den stelfrusna myrmarken. Redan i den första sökturen ser jag att hunden fått tag i nått och drar vidare upp mot passkedjan. Upptaget kommer därför inte överraskande , men djuren står inte utan drar sig i rask fart mot det pass där vi placerat en av helgens gästjägare, greven Lasse. Med spänning ser jag på garmen hunden närma sig Lasse och.... passera . I sista stund viker älgen och Lasse kunde endast ana den i riset utan en ren skottchans. Besviket ser jag ekipaget dra upp på angränsade område och jag fruktade en biltur för att få tillbaka den hunden. Till min förvåning ser jag älgen vika in och åter ta sig in i såten. Jag varnar åter passkedjan och det visar sig återigen att Tord sitter på rätt plats. Ett rungande skott och ett anrop från "Tårtan" klargör att han skjutit på en tjur, men som gick undan en bit och ut i en sjö. Pajas fortsätter att skalla och jag gör en försiktig ansmygning men precis när jag kommer fram tystnar hunden och jag ser den döda älgen ett tiotal meter ut i vattnet. Jag anropar Tord och ber honom ta med badbyxorna , för nu ska du bada.


Bärgningen.


1 kommentar:

Unknown sa...

Haha, det ser kallt ut :-)