torsdag 14 oktober 2010

Tredje älgen för Pajas i dag .

Efter att jag hämtat Pajas hos Tord knallar jag vägen tillbaka för att åter komma upp i rätt vind.Ett antal djur har under natten passerat vägen in bakom passkedjan och jag tänker göra ett försök med att släppa på dessa i syfte med att få djuren tillbaka. På rätt trötta ben ger jag mig in i såten och det dröjer inte länge innan Pajas drar i väg upp på toppen av ett mindre berg , där vinklar han plötsligt och drar upp farten. På grund av stormen och avståndet kan jag inte höra hunden men att denne fått tag i nått råder det ingen tvekan om. Pajas går undan i drygt en kilometer för att därefter stanna och bli kvar på samma ställe vilket indikerar på fast stånd. Efter att jag tagit mig närmare hör jag hunden dunka på rejält en bit västerut. I den kraftiga vinden behöver jag inte vara speciellt försiktig och det dröjer inte länge förrän jag skymtar bakdelen på en älg som står ganska fritt på ett hygge. Eftersom vi bara ska skjuta kalvar övergår besvikelsen ganska snart i förhoppning då en kalvskalle dyker upp bredvid kon. Jag konstaterar att hunden står till vänster om älgarna och när kon plötsligt tar ett par steg mot hunden blir kalven fri och skottet går. Den rutinerade hunden ser till att jaga i väg kon ett par hundra meter för att sedan återvända till kalven för att i lugn och ro ragga .


Efter att kopplat hunden hos Göte släpper jag åter pajas för att jaga av ett större berg där älgarna gärna ställer sig när det blåser hårda vindar. Efter att hunden sökt av toppen utan resultat beger sig Pajas rakt ner mot några rejält branta häller och där kommer dagens andra upptag. Älgen drar omedelbart iväg i ett snabbt gångstånd med riktning mot Tommy som jag varnar på radion. Men efter ytterliggare några hundratals meter viker det av och sneddar åter upp på berget. Uppe på berget sliter den hårda vinden i träden och får dem att hårt buga sig mot marken och jag kan bara med svårigheter höra hunden dra iväg norrut. Efter en titt i Garminen anar jag vart det barkar och förvarnar Tord om att vara på sin vakt. Jag kan följa händelserna genom pejlen och blir inte förvånad då ett skott sliter sig genom vinden. Hos Tord ligger en fin ko som han med ett välriktat skott lagt ner i mossan.

Tredje älgen för Pajas i dag fick jag själv skjuta på ett fint ståndskall ! De två andra sköts av passkyttar i snabba gångstånd, bra hundjobb i dag.

Inga kommentarer: