tisdag 9 november 2010

Lunch.

En för dagen harjagande Conny och jag själv käkar lite varm soppa efter dagens jakter.

Släppte Pajas som omedelbart drog i väg på en söktur ,jaktsugen som han var. Ser på garmen att han drar i väg efter ett spår , troligen en älg som gått där i natt. Pajas fortsätter ut ur vårt område och fortsätter in på grannmarken över 2 kilometer innan upptaget kommer. Jaha tänker jag ,samtidigt som jag börjar leta efter bilnycklarna i fickan , här blir det nog en bilresa. Till min förvåning så ser jag hunden snabbt närma sig vårt område och in i våran såt nummer 2. Färden går vidare men stoppas upp av en å där hunden bryter och följer den söderut mot en bro. Det är inte mycket vatten i ån men den är frysen på bägge sidan om strömfåran vilket gör hunden osäker. Jag ser på garmen vad Pajas har i tanken , runda ån via bron och tillbaka efter djuren. På vägen runt stöter dock hunden på ytterligare älgar och ett nytt upptag , men även dessa djur drar i väg . Tack vare garmen kan jag följa hunden och när han passerar en väg kan jag koppla honom. Föret är skarpt och jag ser ingen anledning till att låta hunden springa efter ett djur som säkert inte kommer att stanna den första halvmilen.

Väntar nu på snö så att föret "mjuknar" lite , ser ut att det sker i natt så på fredag och lördag kör vi "hundförarälgjakt".

Inga kommentarer: