måndag 22 november 2010

Präst skogen.

Gusten tv en av jaktvärdarna och hans hund Balder vid Connys och mitt rådjur.

I dag ska vi jaga av såten som blivit en av mina favoriter och jag o Conny tar oss in till våra pass. Det år två kullar som ligger ett hundratal meter i från varandra. Vi står i grov granskog och kan därför se den andre . Passen ligger en bra bit från vägen och det är lite marigt att hitta dit, men vi har stått där några gånger förr så vi hittar och får därför åter chansen att inta dessa utomordentliga poster.

Hundarna släpps och i dessa vilt rika marker dröjer det bara någon minut innan det är full fart runt om oss. kron passerar Conny men strax utom synhåll . Gusten kommer upp till mig efter att hans hund dragit ut ur såten med ett rå, då plötslig ett drev närmar sig och Gusten konstaterar att det är hans hund Balder som på vägen tillbaka fått tag på nya djur. Drevet kommer rakt på oss och plötsligt smäller det hos Conny. Bara sekunder senare dyker det upp ett djur hos mig och både jag och Gusten gör allt för få det kvar i passet men drevet fortsätter. Gusten kan dock med garmens hjälp,sedan hunden tystnat konstatera att djuret bara orkat några hundratals meter.

Lite senare tar jag mig bort mot Conny där han tänker ta ur sitt rå. Då vi står där kommer det åter ett drev mot oss och jag laddar bössan och ställer mig på vakt medans Conny jobbar med sitt rå. Inte helt oväntat dyker så ett djur upp i ett lite tätare parti och jag får ett bra läge. Djuret vänder efter skottet rumpan åt oss och går in ett träskområde, men jag kan fortfarande se det när det går omkull.

Jag får åter tacka för en mycket trevlig jakt helg , bra hundar gör det till en fest i skogen.

Nu blir det kalvjakt med Jämten.



Inga kommentarer: