lördag 13 november 2010

Kronhjort.


Släpper Pajas i område 1 och hunden söker ut i ett bra tempo. Jag närmar mig ett ungskogs område och ser hunden återvända från en sökrunda. Plötsligt hugger pajas i bara ett par hundra meter i från mig.
Ut ur småskogen rusar en fin kron tolva med hunden hack i häl , mina försök att kalla av hunden misslyckas och under de närmsta timmarna åker jag bil för att återfå hundfan. Pajas åter och jag släpper i ett nytt område , han gör en skaplig sökrunda och jag ser att hunden vinklar tillbaka mot mig och jag tänker koppla när han kommer till baka. Men på vägen kommer plötsligt ett upptag på älg som dock inte står utan drar i väg upp på det berg jag jagade i går. Jag kan senare koppla den nu rejält trötta hunden, 15 cm tö snö går tungt att springa i.

Funderar på att bilda ett kron skötselområde tillsammans med grann marken , dom blir bara fler och fler , .
Nu jobbar jag till på fredag och sen på lördag och söndag blir det gris och kronjakt i sörmland.

Inga kommentarer: