fredag 12 november 2010

Snöjakt.

Snön ligger , men bara med dryga decimetern och bättre spårsnö får man inte. Släpper Pajas i område 2 där två djur under natten gått in. Av spåren att döma är det ett stort och ett mindre djur, men är det ko med kalv eller en stor tjur och en liten ko ? Svårt att bedöma i den lösa snön , men det är bara att pröva. Jag ser på garmen att hunden tar sig ann spåren men sedan släpper och påbörjar en rejäl söktur åt det helt andra hållet , troligen gick älgarna där redan i går kväll så spåren är väl inte så heta. Nåväl sökturen leder till att pajas kommer in i området från andra sidan och söker sig tillbaka mot mig. Plötsligt ser jag hunden komma mot mig efter vägen bara för att helt tvärt, på ett par hundra meters avstånd kasta av upp mot berget. Upptaget kommer omedelbart och jag ser två djur braka upp i de branta hällerna med hunden efter. En bit upp delar djuren på sig och Pajas tar det högra djuret som efter cirka femhundra meter stannar och Pajas kan skalla ut rejält.

Väl på ståndet kommer jag otroligt nära den ensamma kon som hunden ställt. Då kon jagar hunden hamnar jag på ett avstånd av mindre än fem meter från älgen och jag tycker mig känna igen denna elaka kossa, det är nog samma elaking som jag filmade tidigare i höstas.

Nya tag i morgon , borde kunna hitta nån kalv.

Inga kommentarer: